lördag 3 december 2011

Hemmagjord currypasta

Ett perfekt helgnöje! Stå i köket och rosta kryddor och mala ihop goda grejer som man tycker om. Jag har länge velat testa att göra min egen, då de känns lite fräschare och man kan reglera lite som man själv vill ha det. Inspirationen till dessa två har jag fått ifrån Jamie Oliver. Jag försökte göra två som är lite olika varandra och jag blir sugen på att laga något med dem! Jag kan tänka mig att varje pasta kanske räcker till två currygrytor beroende på hur mycket man har i så klart.
Korma
Alla currypastorna innehåller lite tomatpuré men utan att smaka som den mer tomatbaserade pastan tikka masala. Denna innehåller också lite mald mandel, det kan man bara skålla och köra i mixern men jag hittade färdigmalt i affären. Varför den innehåller mandel är jag inte helt säker på men gott blev det. Jag använde denna sorters koriander på bilden istället för den traditionella krukan, denna finns att köpa i asiatiska butiker och kanske en del vanliga matbutiker men vanlig i kruka lika bra.

Till kormapastan behöver du:
2 vitlöksklyftor
2 gröna chili
1 tumstor bit ingefära
1 msk tomatpuré
1 litet knippe koriander
1/2 tsk flingsalt
2 msk mald mandel
1 tsk garam masala
1 tsk cayennpeppar/chili
2 msk olja utan smak ex: raps eller jordnöts
kryddor att rosta:
2 tsk spiskumminfrön
1 tsk korianderfrön

Gör:
Skala ingefäran och vitlöken. Rosta kryddorna som ska rostas på medelhög värme i några minuter tills de doftar och mörknar lite i färg. Stöt kryddorna i en mortel det gör du med en fördel tillsammans med flingsaltet då det fungerar lite som ett slipmedel. Dela vitlöken, chilin, ingefäran och koriandern med både blad och stjälkar i mindre bitar för att underlätta för matberedaren. Mixa alla ingredienser till en slät pasta i matberedare. 
Förvara i en burk med lite olja på toppen för att förhindra att den blir dålig. Jag gillar att den blir väldigt slät utan några som helst bitar av något, men det är lite av en smaksak.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jalfrezi 
Känns lite mer kryddig än korma det är några fler kryddor som ska rostas och den blir lite mustigare i smaken och inte riktigt lika het som korma. Annars skiljer de inte så jättemycket. Kan tänka mig att denna passar fint till en grönsakscurry, vilket även Jamie Oliver gör i sin bok. 

Till jalfrezipasta behöver du:
2 vitlöksklyftor
1 röd chili
1 tumstor bit ingefära
1 litet knippe koriander
2 msk tomatpuré
1/2 tsk flingsalt
1 tsk gurkmeja
2 msk olja utan smak, raps eller jordnöts
kryddor som ska rostas:
2 tsk spiskumminfrön
1 tsk bruna senapsfrön
1 tsk bockhornsklöver
1 tsk koriander

Gör:
precis samma som innan: Skala ingefäran och vitlöken. Rosta kryddorna som ska rostas på medelhög värme i några minuter tills de doftar och mörknar lite i färg. Stöt kryddorna i en mortel det gör du med en fördel tillsammans med flingsaltet då det fungerar lite som ett slipmedel. Dela vitlöken, chilin, ingefäran och koriandern med både blad och stjälkar i mindre bitar för att underlätta för matberedaren. Mixa alla ingredienser till en slät pasta i matberedare.
Tittar man riktigt noga ser man att denna har en något rödare ton på grund av lite mer tomatpuré än korma, men misströsta inte om man inte gillar tomatpuré, det smakar inte tomat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar